Noutăți

Monitorizarea structurală și geotehnică – cheia siguranței infrastructurii moderne de transport. Studii de caz.

În contextul modernizării infrastructurii de transport, utilizarea sistemelor de monitorizare a sănătății structurale (SHM) și a instrumentației geotehnice devine esențială pentru asigurarea siguranței, funcționalității și durabilității structurilor.

Pe măsură ce cerințele privind siguranța publică, sustenabilitatea și optimizarea costurilor cresc, autoritățile și proiectanții de infrastructură sunt tot mai interesați de soluții tehnologice avansate care permit evaluarea continuă a comportamentului structural al podurilor, tunelurilor, viaductelor sau altor lucrări inginerești. Sistemele SHM, alături de instrumentația geotehnică, oferă posibilitatea de a colecta și analiza date relevante în timp real, contribuind la identificarea rapidă a posibilelor degradări sau anomalii, chiar înainte ca acestea să devină vizibile sau critice.

Această abordare proactivă transformă fundamental modul în care este gestionată infrastructura, permițând trecerea de la întreținerea reactivă la un model de întreținere predictivă și bazată pe date. În plus, monitorizarea structurii în timpul fazei de construcție sau modernizare asigură conformitatea execuției cu proiectul, minimizând riscurile tehnice și financiare.

Studiile de caz internaționale prezentate în continuare oferă exemple relevante despre cum aceste tehnologii contribuie decisiv la siguranța și longevitatea infrastructurii de transport, demonstrând valoarea lor într-un spectru larg de condiții tehnice, geografice și de utilizare.

 

1. Viaductele Graskeller și Mönkedammfleet, Hamburg, Germania

În Hamburg, Germania, viaductele Graskeller și Mönkedammfleet, construite în 1911, au fost supuse unui program de monitorizare structurală pe termen lung pentru a evalua starea lor și a planifica lucrările de restaurare. Compania GRASSL, în colaborare cu HBK, a instalat 69 de traductoare de tensiune și senzori de temperatură pentru a colecta date despre solicitările structurale. Aceste informații au permis identificarea zonelor critice și planificarea intervențiilor necesare, contribuind la conservarea acestor structuri protejate.
Citește mai mult la: https://www.hbkworld.com/en/knowledge/resource-center/case-studies/structural-health-monitoring-at-hamburg-high-railway

 

2. Podul Ponte della Musica–Armando Trovajoli, Roma, Italia

În Roma, Italia, podul Ponte della Musica–Armando Trovajoli a fost monitorizat folosind o combinație de date satelitare și măsurători in situ pentru a evalua comportamentul structural. Tehnologia Interferometriei SAR diferențiale (DInSAR) a fost utilizată pentru a detecta deplasările structurale, iar datele au fost completate cu măsurători de vibrații ambientale. Această abordare integrată a permis o evaluare detaliată a stabilității podului și a fundamentului său, evidențiind importanța combinării tehnologiilor pentru monitorizarea eficientă a infrastructurii.
Citește mai mult la: https://www.mdpi.com/2076-3417/11/14/6504

 

3. Extinderea Metroului din Porto, Portugalia

În Porto, Portugalia, extinderea liniei de metrou a implicat construcția unui tunel de 770 de metri și a unui viaduct de 420 de metri. Compania Applus+ a fost responsabilă pentru monitorizarea structurală și geotehnică a proiectului, instalând senzori precum extensometre, inclinometre și celule de sarcină. Aceste instrumente au furnizat date în timp real despre comportamentul structural în timpul construcției, permițând identificarea timpurie a potențialelor probleme și asigurând siguranța proiectului.
Citește mai mult la: https://www.applus.com/global/en/ei/expertise/success-stories/structural-health-monitoring-and-geotechnical-instrumentation-of-the-porto-metro-extension

 

4. Podul Samuel De Champlain, Montreal, Canada

Evaluarea stării infrastructurii este, în prezent, un subiect de mare interes și importanță, dar și o provocare semnificativă. Această lucrare prezintă un studiu de caz al Podului Samuel De Champlain (Montreal, Quebec, Canada), un pod hobanat remarcabil, echipat cu un sistem complex de monitorizare structurală (SHM). Printre componentele sistemului SHM, o atenție deosebită a fost acordată implementării unui sistem strategic de monitorizare a coroziunii. Lucrarea își propune să descrie concepția, implementarea și interpretarea datelor obținute. În acest sens, senzori de coroziune au fost încorporați în faza de construcție pentru a monitoriza, pe termen lung, evoluția unor parametri electro-chimici esențiali în controlul degradării materialelor. Mai mult, acești senzori măsoară și interferențele de curent vag generate de sistemul feroviar, care pot provoca coroziune. În ambele cazuri, valorile anormale pot avertiza administratorul asupra riscului crescut de coroziune, oferindu-i posibilitatea de a lua măsuri corective pentru protejarea structurii, înainte ca fenomenul să devină o amenințare serioasă.
Citește mai mult la: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/cepa.2741

 

Aceste studii de caz evidențiază importanța implementării sistemelor de monitorizare structurală și geotehnică pentru asigurarea siguranței și durabilității infrastructurii de transport. Prin adoptarea acestor tehnologii, autoritățile pot identifica și aborda problemele structurale în faze incipiente, reducând riscul de accidente și optimizând costurile de întreținere. APMGS recomandă implementarea sistemelor SHM și a instrumentației geotehnice în proiectele de infrastructură, deoarece acestea oferă un control continuu asupra comportarii în timp a structurilor, cresc siguranța publică și sprijină luarea deciziilor informate în întreținerea și exploatarea durabilă a acestora.

APMGS

Adresa: Str. Gârlei nr. 59, camera 1, Bucureşti, Sector 1
Telefon: (+4) 0758 015 833
E-mail: office@apmgs.ro, presedinte@apmgs.ro
NEWSLETTER

Structural Health Monitoring

Un mediu construit de încredere și durabil este cheia siguranței și sănătății umane